Alla inlägg under december 2012

Av Johanna Svensson - 21 december 2012 21:44

Idag, den 21 dec blev jag klar med andra versionen av Vandaren! Antalet sidor landade på jämna 200 vilket är det längsta jag har skrivit hittils :D


Jag är väldigt nöjd med handlingen och känner att det här är det bästa som jag har skrivit. Visst utvecklas man hela tiden så att man tycker att man gör bättre saker hela tiden, men jag känner änd att jag kommer vara väldigt nöjd med den här serien ett bra tag. För det är ju inte bara en bok utan det är meningen att det ska bli tre...


Men först måste jag börja att bearbeta version 2, vilket kommer tag mig ett par veckor. Det är nu jag verkligen ska gå in och granska varenda ord jag skrivit för att se ifall jag behöver ändra, stryka eller lägga till något. Mycket spännande tycker jag ! :D


Så idag har jag mest skrivit, sedan tog jag en promenad och efter det städade jag lägenheten, vilket går på tio min och det är väldigt skönt kan jag säga! :P  


Imorgon ska jag packa och sedan åka och klippa mig för att sedan styra bilen mot Hova. Får hoppas på att det inte snöar allt för mycket när jag ska köra. Det har snöat idag och var runt nollan så jag hoppas även att det inte ska frysa heller för då kan det ju bli halt istället. Men jag kommer köra försiktigt, jag har bara kört hen en gång tidigare och det här gången måste jag komma ihåg att jag ska svänga av mot Göteborg och inte Stockholm i den stora rondellen innan Örebro...


Nu är jag trött och ska lägga mig, så att jag orkar upp imorgon  <3

Av Johanna Svensson - 20 december 2012 13:15

Torsdag 20 dec och jag njuter av att bo i min lägenhet i lugn och ro. Visst hör jag grannarna ibland när de diskar, men sånt är livet och ifall jag vill att det ska vara helt tyst så får jag flytta ut i skogen i en träkoja...fast då skulle jag väl störa mig på fågelsången eller nåt :P


Det var ett par dagar sedan jag skrev sist, jag har återigen kommit in i läsperiod och gör inget annat än att läser böcker. Har läst ut de tio böckerna jag lånat på bibblan och har nu gått över till att läsa om de böcker som jag äger. En del av dem hade jag glömt bort handlingen på och nu när jag läser dem så är dem jätteroliga! :D jag vet inte vad jag skulle göra utan böcker kan jag säga, de är en så stor del av mitt liv så jag kan inte se livet utan dem. Får hoppas att jag aldrig ska behöva ge upp dem för något annat istället!


I tisdags var det en heldag på skolan, då vi skulle ha julfest på kvällen. På förmiddagen hade vi föreläsning om politska sångtexter och fick lyssna på progg som var den stora musikrörelsen på 70-talet. Jag har aldrig lyssnat på progg, men måster erkänna att flera av låtarna var riktigt bra :)


Efter lunchen bestämde jag, Anneli och Linnea oss för att åka in till stan och ta en julfika. Vi prövade ett annat cafe den här gången än det vi brukar besöka. Den var lika trevligt och hade en jättemysig övervåning med soffor och fåtöljer. Jag sjönk ner så långt ner i mina fåtölj att det kändes som om jag satt på golvet. 


     


På kvällen blev det julmiddag och som vanligt blev det potatis, kättbullar och prinskorv för mig. Jag har verkligen inget till övers för julmat, eller påskmat eller midsommarmat kan jag säga...

Efter maten blev det julfest och jag var med och läste upp de två sista verserna på "Tomten", som jag älskar då den är så jäkla grym och hänsynslös. Sista två raderna lyder ju så här "Snön ligger vit lite här och var...Inte en djävla tomte finns kvar". Jag älskar det!  Efter det blev det dans runt granen och sedan åkte jag hem och la mig eftersom jag var i igång hela dagen.


Igår blev det inte mycket gjort, jag vaknade vid halv tio men steg inte upp förrän vid halv elva. Då åt jag våfflor till frukost och sedan läste jag böcker.

Jag åkte till träningen och det gick bättre än förra gången, men jag var fortfarande trött och utan energi trots att jag sett till att äta ordentligt innan. Det var sista gången och det blir juluppehåll fram till 10 jan, och jag saknar de redan trots att det inte alltid går så bra.

Problemt är att jag fortfarande har krav på mig själv att jag ska kunna allt med en gång och jag blir arg på mig själv för att jag inte kan allt perfekt, vilket är ju ganska dumt...men väldigt svårt att ändra på!

Men jag jobbar på saken, jag ska ta nya tag till våren och ha roligt på träningen för det är faktiskt därför jag går där. Jag har äntligen hittat en sport som passar mig, jag är ingen lagsportsmänniska då jag vill kunna ta åt mig hela äran själv eller skylla förlusten på mig själv.

Så thai-boxningen passar mig perfekt och vi sk troligtvis åka på olika galor till våren och se på när de stora thai-boxarna tävlar. Det ska verkligen bli roligt och spännande! :D


Idag gick jag upp vid nio och gav mig ut och sprang! Jag har inte sprungit sedan i början av november och därför gick det lite trögt men jag tog mig runt hela rundan som jag hade bestämt mig för och det känndes verkligen bra!

Jag har saknat löpningen men inte varit säker på om jag skulle klara av att springa på snön utan att halka, men det gick bra och därför kommer jag fortsätta.

Jag har ju konditionen från boxningen så nu ska jag bara öva upp löptekniken igen. Kan vara bra och börja träna inför kort-vasan...jag måste bara köpa mig ett par skidor också...


Har läst ut en till bok och det är dags att gå och värma maten. Det blir korvstroganoff och ris. Jag åt upp salladen igår så det får jag dock vara utan...


Jag börjar dessutom känna att det kliar i fingrarna så jag tror jag ska sätta mig och kolla på manuset och se ifall kommer något, hoppas på det! :D


Jag kommer åka till Hova på lördag, för jag har klipptid kl 11 på lördagen och då åker jag efter det.

Av Johanna Svensson - 17 december 2012 19:44

Blev sugen på våfflor efter det att mamma och dem åt det i helgen så jag bestämde mig för att göra det också. Så nu har jag invigt mitt våffeljärn och våfflorna blev väldigt goda med grädde och min hemmakokta blåbärssylt :D


   


 


Har inte gjort så mycket annars idag. Var till skolan och hade lite föreläsning om arbetslitteraturen, sen åkte jag hem och gick en promenad. Har yogat en stund och sedan gjorde jag våfflorna . Ska sätta mig och läsa resten av kvällen.


Det börjar klia i fingrarna att skriva igen så jag hoppas att jag snart kan sätta mig och ösa ur mig flera kapitel. Tanken är att jag ska bli klar med version 2 av vandraren under jul  :)


Det var nog allt jag hade att säga för idag... <3

Av Johanna Svensson - 16 december 2012 14:20

Idag vaknade jag inte förrän vid elva och eftersom som jag gick och la mig vid tio igår antar jag att jag var rätt trött...


Vad har jag gjort i helgen egentligen?


Ja, i fredags var det sista dagen för vår redaktionsövning och dessutom vår sista dag med vår journlistiklärare. Hon arbetar som journalist och pendlar hit. Hon anser att vi inte får tillräckligt med journalistik på det här sättet och har därför valt att lämna platsen så att vi ska få någon som har mer tid än hon. Väldigt tråkigt tycker jag för jag gillar henner väldigt mycket. Jag har lärt mig mycket den här hösten. Första gången jag träffade henne tänkte jag att hon var tuff och att vi skulle få det hett om öronen, men det har varit så lärorikt och intressant!


Jag var väldigt trött i fredags och hade en ordentlig svacka i humöret. Jag och Christina åkte till thai-boxningen och det var nog den sämsta träningen på hela hösten kan jag säga. Jag hade ingen energi överhuvudtaget och tränaren påpekade något hela tiden så jag var gråtfärdig när träningen var över. Då åkte vi och handlade och jag köpte mig en stor påse godis och efter att ha ätit upp den kände jag mig betydligt bättre... ;)


Igår lagade jag lassange (gjorde flera stycken matlådor av den) och kokade päronkräm, som jag åt till efterätt med grädde och mandelbiskvier. Det är väldigt gott med päronkräm, den här gången skalade jag dom dock inte men det ska jag göra nästa gång för då ser krämen lite mer aptlig ut. Men den var som sagt väldigt god! :D 


     


Det snöade hela dagen igår och därför var jag inne. Jag valde dock att yoga en stund och det var väldigt skönt. Jag kan nu göra "plogen" helt och hållet. Den innebär att man ligger på rygg och böjer benen över huvudet så att tårna nuddar i golvet, jag kan även lyfta benen och sänka dem rakt ner utan att lyfta överkroppen. Snacka om magmusklar!


Jag sov som sagt var till elva idag, och då började jag med att baka bröd. Tolv stycken tekakor blev det. Sedan har jag diskat och tvättat. Jag har funderat på att städa, men jag tror jag väntar några dagar till med det... :P nu ska jag bara ta det lugnt och läsa lite. På onsdag slutar skolan, vilket känns väldigt konstigt kan jag säga. Ska njuta av mina nybakta tekakor ikväll med en god kopp te :)


 



Av Johanna Svensson - 13 december 2012 19:59

Idag har jag upptäckt att det inte alltid är så lätt att vara journalist. Jag och Linnea bestämde oss för att skriva en artikel om sms-lån, en artikel om energisparning och en enkät om Luciafirandet. 


Vi åkte in till stan och upptäckte att det var väldigt kallt. Men vi härdade ut och gick runt och försökte få tag på folk att fråga, det fanns inte så många att fråga eftersom det var så kallt. Vi lyckades dock få tag i två stycken att fråga om vad de tyckte om sms-lån, sedan fick vi tag på tre stycken gällande engergisparning, men när vi kom till luciadelen så tog det tvärstopp. Vi frågade fem stycken men ingen av dem ville vara med på bild eller med namn. Vi kände oss en aning nedslagna efter det och eftersom var så kallt bestämde vi oss därför för att ta en fika. Jag har nu fått en bättre förståelse för journalister och jag kommer inte säga nej nästa gång en journalist frågar om jag vill vara med på något.


Väl tillbaka på skolan började jag skriva på en artikel angående sms-lån, vilket tog mig större delen av kvällen. Jag har jobbat kväll och arbetat mellan halv ett och sju.  Det visade sig vara svårare än jag tänkt mig att skriva en bra artikel om sms-lån, men till slut blev artikeln klar och då fick jag gå igenom mina resereportage om Nya Zeeland. Jag hann inte med artikeln om engerisparning och eftersom vi inte fick några personer till luciaenkäten fick vi hoppa över den med.


Imorgon är sista dagen och det är väldigt tråkigt för jag gillade verkligen det här med att vara journalist. Det har dock varit väldigt många intryck av att intervjua alla och skriva om det så jag är rätt trött. Vi får börja en timme senare i morgon så jag behöver i alla fall inte gå upp förrän klockan sju. Har verkligen gått och blivit lat sedan jag började på skolan för nu tycker jag att det är tidigt att gå upp klockan sex, det är ju ingenting jämfört med halv 5 eller klockan 3 som jag gjort tidigare...


Av Johanna Svensson - 12 december 2012 18:05

Just nu sitter jag i en av mina fåtöljer iklädd morgonrock och raggsockor. Jag har lagt upp fötterna på min fotpall och vilar mina knän, skärskillt mitt vänstra.


För idag hr jag lyckats ramla två gånger, båda gångerna framåt istället för bakåt och då var det knäna som tog i först. Första gången skedde ut på asfalten, som tur var så var det ju snö som dämpade en aning men det gjorde ändå ont. Andra gången var när jag gick genom vår korridor till klassrummet. Då halkade jag till och klacken på mina skor viker sig (för självklart har jag ju högklackat när det är halt ute...) så att jag återigen faller framåt och landar på mina knän. Och den här gånger var det ingen snö som kunde dämpa, utan knäna slog direkt i det hårda golvet...


Detta skedde vid halv tre tiden ungefär och nu i skrivande när klockan är några minuter över sex har jag fortfarande ont. Så ont att jag bestämde mig för att hoppa över träningen ikäll. Jag försökte ändå in i det sista att hoppas på att kunna åka, men när jag skulle gå upp för en trappa insåg jag att jag inte skulle klara av att sparka, eller att stödja på benet hela kvällen. 


Så jag fick åka hem och nu tröstar jag mig med en kopp te och smörgåsar. Deessutom hade Christina (hon går konstlinjen och vi tränar ihop) gjort jättesöta cupcakes som tack för att hon får åka med mig till träningarna, och nu gäller de även som krya-på-dig...


   


Men jag har inte bara ramlat ikull idag, jag har varit ute och intervjuat folk igen. Jag och Linnea åkte runt till olika skolor för att intervjua lärare om vad de tycker om betygsättningen på årskurs 6 och som ska vara klart på måndag 17 dec. Vi försökte på flera olika skolor, men båda rektorer och lärare var upptagna. Till slut fick vi dock tag i två lärare på var sin skola och gjorde vår artikel. Som jag är JÄTTENÖJD med, när jag läste den efter att den hade blivit upplagd på hemsidan så trodde jag först inte att det var jag som hade skrivit den. Både jag och Linnea tycker att det var väldigt roligt att göra den och vi ska ut imorn igen. Då ska vi göra en artikel om Smslån inför jul, vilket säkerligen kommer bli intressant.


Gå gärna in på vår hemsida och läs alla artikel, även om jag främst vill att ni ska läsa mina ;) Adressen är: Brunnsvikord.wordpress.com


Nu ska jag dricka mitt te, njuta av mina smörgåser och mina cupcakes och läsa en bok innan jag haltar i säng efter ännu en lärorik och rolig dag som journalist :D

Av Johanna Svensson - 11 december 2012 17:10

Ja, hade tänkte skriva igår om hur första dagen på vår redaktionsvecka hade varit MEN jag lyckades koppla bort mig själv från min egen router...

Hur jag lyckades med det? Jo, mycket enkelt. Jag blev lite paranoid över att folk skulle kunna hacka mitt lösenord så jag bestämde mig för att byta. Skrev nytt, klickade nöjt på knappen spara och upptäckte att jag inte kunde ansluta till nätet...

Så idag när jag kom hem från skolan fick jag glatt promonera de ca två hundra meterna till Saxdalens enda IT-butik (Ja, vi har faktiskt en IT-butik, även om det bara är öppen mellan 14-18...) och prata med ägaren. Han sa att det var mycket enkelt att lösa och genm att följa hans instruktioner har jag nu fått tillbaka nätet...jag är verkligen Internetets mästare!


I alla fall så ska jag nu berätta om mina två dagar som journalist. Men först tänkte jag slänga upp en bild på mig själv...


 


Bilden är tagen utan skolan och jag tycker att jag ser riktigt proffisionell ut som journalist... :D


Första dagen var vi tvungna att få ordning på vår hemsida (jag vet inte hur man lägger in länkar så jag får skriva den istället...).

Adressen till hemsidan är: Brunnsvikord.wordpress.com


Därför började vi inte med det riktiga arbetet förrrän efter lunch. Då åkte jag och en tjej som heter Mimmi in till Ludvika och intervjuade ägaren till Järniabutiken som öppnat under dagen. Efter att ha förvillat oss till endast personal utrymmen, vält en snöskyffel, skämt ut oss när vi försökte intervjua ägaren som pratade norska och gett oss på två pensionärer för att ställa frågor hade vi i alla fall tillräckligt med material för att åka tillbaka och skriva atikeln. Om ni går in vår hemsida så heter artikeln "Lättillgänglig järnaffär gläder billösa."


När jag kom hem vid sextiden var jag bra trött och det var då jag lyckades koppla bort mig från nätet. Bestämde mig då för att ta ett fotbad och eftersom jag inte har något fotsalt/skum tog jag grön såpa ,vilket funkade minst lika bra! :) jag läste sedan och tänkte att jag skulle gå och lägga mig tidigt...jag lästa sista sidan halv tolv...


Sedan ringde klockan vid sex och det vara bara att kravla sig upp. Som tur var hade jag tagit brot sminket igår, annars hade det inte varit en allt för vacker syn som mötte mig i badrumsspegeln. Som det var nu såg jag bara ut som en zombie...


Vi började klockan åtta och bestämde då vad vi skulle göra under dagen. Dagens Nyheter har skrivit om att det slarvas med städningen på sjukhusen runt om i landet. Då bestämde jag och Linnea att vi skulle jämföra två olika vårdcentraler och deras städning av toaletter.


Vi åkte först till en privatägd vårdcentral och upptäckte att de hade en fräsch toalett, men inga skriftliga städrutiner vilket är en rekodemmation av Svenska föreningen för vårdhygien. Och när vi åkte till den landstingsdrivna vårdcentralen upptäckte vi att DE hade skriftliga städrutiner men inte speceillt fräscha toaletter...


Så idag har vi intervjuat och tagit kort på flera olika personer och skrivit en artikel som snart borde ligga uppe på hemsidan.


Är tröttt och ikväll SKA jag lägga mig tidigt...säger jag nu eftersom jag inte börjat läsa en ny bok än...


Ska gå ut och börja laga mat. Spagetti och Köttfärssås blir det, med en trevlig sallad till. Kan nämna att jag inte har någon micro och därför får jag planera dagen innan vad jag ska äta så att jag tar upp maten så att den kan tina till dagen därpå. Jag kan erkänna att jag är brotskämd med det bekväma med micro, men som tur är så har jag farmor som levde på tiden innan micron och hon har gett mig några tips att tänka på...


Så nu får det vara slut för idag, hoppas kunna skriva något i morgon igen annars blir det nog på torsdag :)


Av Johanna Svensson - 9 december 2012 17:52

Körkort - check!

Bil - check!

Egen lägenhet - CHECK!


Japp, jag kan verkligen bocka av saker på "Vuxenlistan" :D


Precis som namnet antyder så bor jag nu i en etta på 40 kvm i Saxdalen, och i skrivande stund har jag gjort det i en vecka och en dag. Vilket känns helt otroligt. Äntligen har jag ett ställe som verkligen är mitt (okej, jag äger inte lägenheten...men ändå!) och som jag kan göra vad jag vill i (eller nästan vad jag vill...). Min snälla mamma och min klasskompis Anneli hjälpte mig att flytta in för en vecka sen och här kommer några bilder på hur lägenheten ser ut för närvarande :)


                   


Första bilden är då på utsidan av huset jag bor i, nu var det inte så fint väder så jag ska försöka ta ett kort när solen skiner. Sedan visas sovdelen (jag är på jakt efter ett litet nattbord), min "skrivhörna", min "läshörna", min hall, min underbara klädekammare (och jag har faktiskt BARA 10 par högklackade skor för er som undrar...), min toalett och mitt kök. Jag är verkligen nöjd med hur inredningen blev och tack farmor för allt jag fått ifrån gardiner, matta, köksbord till snurrfåtölj! :D


Under den veckan har jag även hunnit med att vara huslig och gjort köttbullar, städat och kokat sylt. Det är många pluspoäng det och jag känner mig som en riktigt husmoder, det är bara man och barn som fattas...fast de kan allt dröja ett tag till...         



Under kommande vecka ska vi ha journalistik i skolan och ha redaktionsövningar, vilket innebär att vi ska låtsas vara en riktig tidningsredaktion och publicera riktiga nyheter. Spännande tycker jag, särskillt då jag inte tycker om att ringa till folk... men men någon gång måste man ju lära sig det med och vad är då inte ett bättre sätt att göra det på än när man får leka journalist!


Jag ska verkligen försöka skriva så ofta som möjligt, dock inte så långa texter som på min förra blogg och med fler bilder. 


Och ifall min kära syster läser det här kan jag hälsa dig att jag faktiskt tända två ljus idag för andra advent, även om det tog halva dagen innan jag kom på att det var det... ^^´

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


40-kvm-i-Saxdalen kommer handla om mitt liv här i min första lägenhet som precis som namnet anger är på 40 kvm i Saxdalen. Jag kommer dela med mig av både roliga och vardagliga saker. Jag tänkte även att jag ska lägga upp lite texter längre fram :D

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards