Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Ju-jutsu Kai och toscanapäron...

Av Johanna Svensson - 27 april 2013 19:12

I torsdags jobbade jag kväll och igår var jag ledig. Då passade jag på att åka in till gymmet. Jag hade satt som mål att springa minst 5 km på löpbandet och det blev 1 mil, så jag är jättenöjd. Visserligen sprang jag rätt långsamt, men nu vet jag att jag klarar av en mil i alla fall. Så nu är det bara ut och träna på asfalt och få in ännu längre distanser. Det är kanske lite ont om tid med tanke på att Götebrogsvarvet är snart, men jag känner mig lugn ändå för jag vet att jag kommer få extra energi när jag väl står på startlinjen.

När jag ändå var inne i stan passade jag på att köpa ett par cykelshorts med vaddering i grenen, de är väldigt sköna så jag ser fram emot att börja använda dem. Jag hittade även ett löparbälte med två flaskor vilket är bra att ha. Sedan handlade jag mat, åkte hem och tog det lungt.

Idag har jag varit på en självförsvarskurs i Ju-jutsu Kai för tjejer vilket var jätteroligt! Vi har cirka femton stycken, vilket var lite få jämfört med vad det har varit tidigare då det anordnats men då fick vi mer tid att träna ordenligt och få hjälp av instruktören. Hon var ifrån en självförsvarsklubb i Borlänge och var över femtio, men hade inga problem att få ner våra tre boxningsinstruktörer. Så jag blev riktigt imponerad! Vi höll på mellan 10-15 och det var nya grepp hela tiden och det spelade ingen roll om man var lång, kort, stark eller svag utan allt handlar om teknik. Och att kunna springa, för allt går ut på att få undan angriparen och sedan sätta sig i säkerhet...så det är tur att jag löptränar så mycket som jag gör...

Jag fick ett helt annat självförtroende efter kursen, för även om jag är lång och bred så kan jag fortfarande bli överfallen. Vi fick även lära oss hur man försvarar sig mot knivar och påkar.

När jag kom hem lagade jag mat och den här gången blev det en helt ny maträtt som jag hittat på Arla.se:

Kycklinggryta med svampsås  (den ser kanske lite blek ut, men var otroligt god morötterna var jättegoda i!)

Jag hade inte köpt något godis utan tog ett päron som jag hade hemma och gjorde toscana päronhalvor av det. Vilket också var jättegott!

Så nu sitter jag mätt och belåten i fåtöljen och ska läsa. Imorgon ska jag ha en vilodag innan jag börjar träna igen på måndag,