Av Johanna Svensson - 13 maj 2013 19:20

Nu är lägenheten städad och jag är helt slut. Hur kan man bli så trött av att städa en lägenhet på 40 kvm? I alla fall så sitter jag nu och tar det lugnt, ska läsa tills jag går och lägger mig.

Jag jobbade igår och idag och imorgon skulle jag ha gått ett kort pass mellan 13-17, men jag har fått ändrat så nu blir det 7-16 vilket ger betydligt mer i lön vilket är skönt.

På onsdag åker jag till Hova. Jag har nu köpt Resorb (Katarina var så vänlig och beodrade mig att köpa det inför loppet på lördag, och detta gjorde hon via sms kvart över tio i lördags kväll när jag hade somnat...) och jag vilar även inför loppet. Jag känner mig taggad och ser fram emot att springa.

Av Johanna Svensson - 11 maj 2013 18:27

Jag var ledig i tordags, men jobbade igår och idag. Och jag cyklade till jobbet igen, så det blev ytterligare 4 mil och den här veckan har jag cyklat sammanlagt 12 mil, vilket är helt otroligt om jag får säga det själv. Känner nu i mina ben och fötter att jag har cyklat och jobbat, men det är en härlig känsla och jag vet att jag kommer sova gott i natt. Hoppas jag i alla fall för tjejen i lägenheten snett nedanför mig har fest ikväll. Ifall det blir för högljutt så funderar jag på att börja spela hög musik kl halv sex imorgon när jag går upp, bara för att ge igen lite...

Dagens nya maträtt är: Salsakyckling och den var så god att den faktiskt får 9,9/10. Den serverades med nudlar och då det var rätt mycket sås valde jag att äta ur gammelfarmor Märtas djupa tallrikar, som jag för övrigt är väldigt förtjust i!

Ska jobba imorgon igen och på måndag och tisdag, det är dock korta pass båda dagarna vilket är lite irriterande då jag hellre hade haft en hel dag så att jag kunde jobba en hel dag nästa dag också, men så är det, jag får i alla fall ihop åtta timmar på de här två dagana så jag får vara nöjd.

Av Johanna Svensson - 8 maj 2013 19:12

Idag har jag jobbat ett kort pass, 11:30-15:30. Och eftersom det var så kort passade jag på att cykla till jobbet, så det blev 4 mil idag också. Det blåste mindre i på vägen hem så det tog bara 55 min. Det är riktigt roligt att cykla och även om jag är trött nu så gick det bra att cykla dit, jobba och cykla hem. Det ska bli regn i några dagar nu, men jag hoppas att det blir fint i helgen igen för då tänkte jag cykla igen.

Det blev återigen en ny maträtt ikväll, det blev tomat- och linsgryta plus stekt bacon. Den fick 8/10 poäng. Den var egentligen vegetarisk, men jag hade i stekt bacon också. Men jag ska försöka skärpa mig och låta maten vara vegetarisk då det är bra.

Av Johanna Svensson - 7 maj 2013 19:46

Igår jobbade jag mellan 7-14:30 och när jag kom hem tog jag det lugnt. Idag har jag varit på handledning på skolan och sådan åkte jag in till Ludvika och gick på bibblan, jag gick även till en cykelaffär och införskaffade en ordentlig cykelkorg och sedan handlade jag mat.

Det blev en ny maträtt idag igen. Den här gången blev det kycklinggratäng med cashewnötter och coscos. Den fick 8/10 poäng.

Håller på att tvätta upp mina vinterkläder nu, jag tänker att det äntligen har blivit vår nu i och med att jag bränt mig för första gången i år så nu kan det inte bli mer snö...

Imorgon jobbar jag ett kort pass mellan 11:30-15:30.

Av Johanna Svensson - 5 maj 2013 18:04

Jag jobbade i fredags, igår och idag. Och när jag slutade vid ett idag åkte jag hem, bytte om till cykelkläder och trampade iväg på cykelbanan in till Ludvika igen. Det var jättehärligt och jag cyklade ända till lokalen där Norra gruppen är (där jag ska vara i sommar) och det blir ca två mil, vilket tog extakt 1 timme. Jag sa hej till mina kolleger och sedan cyklade jag till ett café och köpte en smögårgås och en bägare med glass. Sedan satte jag mig på uteserveringen och åt. Och när jag satt där och åt min smörgås i godan ro så kom en jävla fiskmås och tog en stor bit av min glass, fast den stod bara någon decimeter ifrån mig. Jag blev så paff att jag inte kom för mig att göra något. Jag skrapade bort en del av glassen och sedan åt jag upp den, så ifall jag får Sarmonella eller fågelinfluensan så vet ni vad det beror på...

Sedan tog jag på mig cykelhjälmen igen och trampade hemåt, i kraftig motvind som vanligt...Jag var lite trött så det tog lite längre tid än på vägen in, men det gick jättebra det med. Så idag har jag cyklat ca 4 mil vilket jag är mycket imponerad och stolt över. Och det var väldigt roligt kan jag säga! Så jag skulle inte bli förvånad om jag trots allt börjar cykla till jobbet.

Nu sitter jag och tar det lugnt, har ätit mat och blev väldigt trött, det känns att man har gått upp tidigt, jobbat och sedan cyklat, så imorgon ska jag vila efter att jag har jobbat klart.

Och jag har redan lyckats bränna mig på bröstkorgen, då jag satt ute i solen på lunchrasten i ett linne, typiskt säger jag bara...

Av Johanna Svensson - 2 maj 2013 18:51

Idag vaknade jag och kände av min högra axel, det var den som var mest stel och spänd igår enligt massören. Jag var ute och gick en stund och det blåste väldigt mycket. Jag kände mig lite nere på förmiddagen, men bestämde mig för att åka in och simma efter lunch. Och det gick hur bra som helst! Jag har aldrig simmat så lätt i hela mitt liv kan jag säga, jag bara plöjde fram i vattnet (på ett mycket graciöst vis så klart...) och jag kände inte av nacken eller axlarna överhuvudtaget vilket är första gången på många år, så massagen var verkligen välbehövlig! Så jag simmade 1000 m på 45 min vilket är det snabbaste jag har simmat på och jag var jättenöjd. Jag såg till att stretcha ordenligt efter också.

Sedan bestämde jag mig för att shoppa lite, jag har ju fått lön och för första gången på tre mån kan jag unna mig något. Och jag hade gett mig den på att hitta en klänning. Så jag gick till Lindex och började prova och prova och prova olika klänningar. Till slut höll jag på att ge upp, men den näst sista visade sig vara perfekt. Och kan ni gissa vilken färg? Japp, den är grön. Och påminner lite om en femtiotalsklänning. Och den satt jättebra så jag köpte den direkt.

Sedan gick jag till Kapphal och hittade ett par jättesköna luftiga trekvartsbyxor med mjuk midja som jag tänker ha på jobbet i sommar. Jag letade även efter en bikini, för när jag skulle simma upptäckte jag att överdelens knäppe hade gått sönder så jag fick knyta ihop banden på ryggen, men en bikini hittade jag inte så jag får fortsätta ha den gamla ett tag till.

Sedan gick jag till bibblioteket och lånade resten i serein om Damernas Dektertivbyrå, jag har äntligen börjat läsa dem och precis som alla säger är dem underbara.

Jag har även prövat en ny maträtt igen. Den här gången blev det Pasta med Aptina (vitost/fetaost) och den innehöll krossade tomater, gurka, creme fraiche och fetaost och det var jättegod! 9,5/10 poäng fick den kan jag säga! Den var egentligen vegtarisk men jag strödde över lite stekt bacon och det blev så gott!

Imorgon ska jag jobba 06:30-15:00 så det blir till att ställa klockan på kvart i fem. Men det gör inget för det ska bli skönt att jobba, jag har inte jobbat på snart en vecka så nu börjar jag bli rastlös igen. Man kan jut inte träna hela dagarna och det går faktiskt att tröttna på både läsa och skriva och det är därför som jobb fungerar som tidfördriv, för då börjar jag längta efter att göra andra saker igen.

Av Johanna Svensson - 1 maj 2013 18:14

I måndags och igår tog jag det lungt. Folket i Saxdalen har en lite rolig tradtion när det gäller valborg. Barnen i skolan gör en jättestor snögubbe och sedan åker de genom byn med den i en traktorkortege. Sedan samlas alla i byn (och en hel del ifrån Ludvika också) nere vid sjön och ser på när de bränner snögubben på en jätterishög, detta sker för att man nu bränner bort vintern och välkomnar våren.

Jag var först lite osäker på var brasan var (saxdalen är visserligen inte så stort, men jag skulle mycket lyckas gå vilse och hamna på fel plats), så jag bestämde mig för att följa efter en liten barnfamilj. Det var bara det att de gick så långsamt att jag hela tiden kom ikapp dem och till slut gick jag bara tio meter bakom dem. De undrade säkert vad jag var för skum typ med vit mössa och röd jacka, som inte visste vart jag skulle någonstans. Så jag gick förbi dem och sedan såg jag alla bilar och då var det inte så svårt att lista ut var brasan var. Det var roligt att bränna snögubben och så sjöng Saxdalens manskkör och så var det fyrverkier. Förra året på valborg befann jag mig i ett flygplan på hem till Sverige och hade inte en tanke på vilken dag det var.

Idag har jag varit ute och sprungit. Det har blåst en hel del de senaste dagarna och jag avskyr att springa när det blåser. Så jag hade kollat SMHI:s hemsida och sett att det inte skulle blåsa så mycket vid åttatiden på morgonen. Därför gick jag upp vid sex för att hinna äta frukost och smälta den innan jag gav iväg. Jag sprang nio km på asfalt och det gick bra, det lite blåsigt ibland men inte farligt. Men alltid när jag springer en mil så får jag ont i höften, jag vet inte om det är någon nerv som kommer ikläm eller om jag är ostretchad, men det göra ont i alla fall. Jag hade tänkte springa på vägen hem också, men när jag vände fick jag gå istället. Jag gick i rask takt så jag fick i alla träning, men det gjorde ont i höften.

Jag hoppas verkligen att jag ska kunna genomföra Göteborgsvarvet, det vore jätetråkigt att behöva bryta efter en mil för att jag har ont i höften. Jag ska försöka yoga och stretcha dem tre veckorna som är kvar så att det i alla fall inte beror på höften om jag inte klarar loppet.

När jag kom hem satt jag och skrev en stund och sedan åkte jag in till Ludvika. Jag hade nämligen äntligen bokat tid för massage av nacke, axlar och rygg i en halvtimme. Och det var underbart kan jag säga! Jag har varit stel i axlar och nacke i minst fem år, men nu ikväll så känner jag mig helt avslappnad. Jag kan vrida på hela huvudet och se mig över axeln, det gick bara halvvägs förut. Massören (som dessutom visade sig vara Linneas sambos kusin...) sa att jag var väldigt stel, men att hade han lyckats få bort de värsta knutorna. Han sa att det räckte om jag kom tillbaka om en månad, vilket jag verkligen kommer göra. När han var klar kände jag mig helt mjuk och mosig och det var rätt skönt att komma hem och vila sig. 250 kr för en halvtimmes underverk var väl investerade pengar.

Och för ett år sedan idag kom jag hem från Nya Zeeland, det känns rätt ofattbart. Det är konstigt att det har gått så fort, men också att jag faktiskt har varit där. Nu får jag börja påminna mig om hur det var och vad jag gjorde. Och så här i efterhand är jag imponerad av mig själv att jag reste dit.

Nu ska jag vila och jag tagit ledigt imorgon med, bara för att vila efter massagen. Inte för att jag har blivit bokade något, folk verkar helt plötsligt ha blivit väldigt friska och inte vilja ha semester heller. Så än så länge har jag inget i helgen heller, så jag får väl städa och skriva då.

Av Johanna Svensson - 28 april 2013 17:42

Idag har jag bara tagit det lugnt, har en del träningsvärk ifrån kursen igår. Och halsen är öm efter att ha blivit strypt så många gånger...

Jag har dessutom ännu en gång kommit fram till att det inte är bra att hosta när man har träningsvärk i magen och sidorna...

Jag har testat en ny maträtt igen. Bulgur med avokado och fetaost. Men jag hade ingen bulgur utan tog coscos, vilket funkade minst lika bra. Den är vegetarisk egentligen men jag blandade i lite smörstekt bacon och även smörsteka färska champinjoner, vilket blev jättegott. Det blev som en sallad och jag har för flera dagar framöver!

Gårdagens rätt: Kyckling med svampsås 8/10 poäng

Dagens rätt: Bulgur med avakado och fetaost (plus bacon och champijoner) 9/10 poäng

40-kvm-i-Saxdalen kommer handla om mitt liv här i min första lägenhet som precis som namnet anger är på 40 kvm i Saxdalen. Jag kommer dela med mig av både roliga och vardagliga saker. Jag tänkte även att jag ska lägga upp lite texter längre fram :D